Thursday, October 27, 2016

حقوق بشر چالش رژیم برای عادی سازی روابط با اروپا. زینت میرهاشمی.


فراسوی خبر آدینه 7 آبان
حقوق بشر چالش رژیم برای عادی سازی روابط با اروپا
زینت میرهاشمی
نقشه های اتاق فکر ولی فقیه، برای نرفتن در مسیر برجامهای دیگر با چالشهای جدی روبرو می شود. به همان اندازه که رژیم از طرح مساله حقوق بشر گریزان است، فعالیت جنیش مقاومت صدها بار بیشتر مساله حقوق بشر را به کابوس دیکتاتوری دینی تبدیل کرده است.
قطعنامه اتحادیه اروپا در رابطه با عادی سازی روابط با رژیم ایران، اگر به تلاش و میل لابیهای رژیم و طرفداران مماشات تدوین شده بود، زیان زیادی به مردم ایران وارد می کرد. اما کارنامه خونین و جنایتبار رژیم در امر نقض حقوق بشر و متقابلاً فعالیت مدافعان حقوق بشر (ایرانی و غیر ایرانی) و وجود زندانیان مقاوم و قدرت گیری جنبش دادخواهی، موضوع حقوق بشر را به طراحان اولیه قطعنامه تحمیل کرد.

طرح اولیه قطعنامه نمایندگان پارلمان اروپا که با تغییراتی به تصویب رسید، از جانب نماینده ای از حزب کارگر بریتانیا به پارلمان اروپا ارائه شد. اما در طرح اولیه به پیشنهاد تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان اروپا تغییراتی به سود طرح مساله حقوق بشر داده شد. در قطعامه پارلمان اروپا بر مواردی اندک از نقض حقوق بشر تاکید شده و از طرح مورگرینی جهت «افتتاح یک دفتر نمایندگی در ایران» جهت هماهنگی سیاست خارجی اروپا با رژیم پشتیبانی شده است.
نکته مثبت این سند این است که اتحادیه اروپا خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و دخالت موضوع حقوق بشر در مذاکرات اقتصادی شده است.
پایوران رژیم در واکنش به این قطعنامه از بخش عادی سازی تجارت و شیرینیهای آن استقبال کرده و مثل همیشه به موضوع حقوق بشر حساسیت نشان داده و از آن گزیده شده اند. محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد ضد حقوق بشر رژیم، دخالت اتحادیه اروپا در مورد حقوق بشر و ایجاد دفتر در تهران را «لانه فساد» لقب داده و اعلام کرد که دستگاه قضایی رژیم اجازه نخواهد داد که این دفتر در ایران دایر شود و بتواند با فعالان حقوق بشر در ایران ارتباط برقرار کند..

No comments:

Post a Comment