Friday, July 6, 2018

روحاني در تماس تلفني با صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه: بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی مایوس کننده است.


روحاني در تماس تلفني با صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه: بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی مایوس کننده است

بهار نیوز
حسن روحانی، در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی را برای ایفای تعهدات آنها در قالب برجام، مایوس کننده عنوان کرد و آن را یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا ارزیابی کرد که انتظارات ایران را برآورده نکرده است.

رئیس جمهوری ایران در ادامه این تماس تلفنی ابراز امیدواری کرد که نشست روز جمعه وزرای ۵ کشور اروپایی در وین، پیام صریح و روشنی برای ادامه همکاری در چارچوب برجام داشته باشد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در این گفتگوی تلفنی تصریح کرد که هر چند در بسته پیشنهادی به ایران موضوعات کلی و اصولی مورد اشاره قرار گرفته ولی در زمینه جزئیات باید گفت و گوهای دو طرف ادامه یابد. مرکل تاکید کرد که آنچه اهمیت دارد این‌است که ما مطمئنیم که می‌خواهیم در برجام بمانیم و روند گفتگوها باید با آرامش به سرانجام برسد.

رئیس جمهور همچنین در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که تلاش های این کشور برای حفظ برجام مثبت بوده ولی بسته پیشنهادی اروپا در برگیرنده تمام خواسته‌های ما نیست. روحانی گفت که با توجه به مشکلات اقتصادی و بانکی که برای شرکت های اروپایی فعال در ایران پیش آمده انتظار ما این بود که بواسطه خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اروپا با ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و یک زمان‌بندی مشخص نقشی جبران کننده در قبال خروج آمریکا از برجام ایفا کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این گفت و گوی تلفنی بار دیگر بر پایبندی فرانسه به برجام تاکید کرد و ادامه گفت‌و‌گوهای دو طرف برای تداوم توافق هسته‌ای را ضروری توصیف کرد. ماکرون ابراز امیدواری کرد که نشست روز جمعه وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ در وین بتواند توازنی بین موضوع‌های سیاسی و اقتصادی لازم برای ادامه همکاری‌ها در قالب برجام ایجاد کند.

No comments:

Post a Comment